CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

2008-07-13

طبيب القلوب





جاءني نَفرٌ مِن العُشّاقِ يومــاً

يقولُ والبؤسُ عليهِ قد ارتَّسم


يا طبيبَ القلبِ صرتُ مريضاً

بِحُبِها وزادني العشـــقُ سَقم


عشِقتُها حتي ثَمِلتُ مِن الهوي

وجبالُ الحبِ صَعَدتُها حتي القِمم


ما احتلمتْ مِني أشواقاً لكن بها

ضاقتْ كما يضيقُ بجنينِ الرحم


والكبرياءُ بات مطعوناً بغُرورِها

شبَّ الصراعُ بالفؤادِ واحتدم


مابينَ حُبّي وأشتياقي ولوعَتي

وكرامَتي التي سَحَقتها بالقدم


أحلاهُما مرٌ فكيفَ الأختيار

بين الحياةِ بالخضوعِ أو العدم؟


والجرحُ أعلنَ العصيانَ كأنهُ

أقسَم علي روحي بألا يلتَئِم


................


فقلتُ لهُ هوّن عليكَ فإنني

لم أُحط يوماً بعلاجِ بؤس ِ


وجُرحُك المُزمِن سيبقي لأنهُ

أرتمي في حضنِ أحزانٍ ويأس ِ


ما عُرِفَ لدي الجانِ دوائُـه

ولا وَرَدَ علاجُهُ في كُتُبِ إنس ِ


لو كان يُجدي في الغرامِ طبٌ

لكنتُ أولَ مَن داويتُ نفسي
.....

63 التعليقات:

فارس بلا جواد يقول...

اول تعليق
فارس ازيك
طبعا بوست مميز كالعاده

جائَني نَفرٌ مِن العُشّاقِ يومــاً
يقولُ والبؤسُ عليهِ قد ارتَّسم

يا طبيبَ القلبِ صرتُ مريضاً
بِحُبِها وزادني العشـــقُ سَقم

وده عجبنى قوى

تحياتى
ودمت مبدعا

Blue Nile يقول...

جميلة القصيدة كعادتك دايما ماشاء الله

ما احتلمتْ مِني أشواقاً لكن بها
ضاقتْ كما يضيقُ بجنينِ الرحم

البيت ده رائع(دخل دماغي عشان النسا)
بس بجد تعبير جديد وجميل

مابينَ حُبّي وأشتياقي ولوعَتي
وكرامَتي التي سَحَقتها بالقدم

في قسوة اوي التعبير ده


ما عُرِفَ لدي الجانِ دوائُـه
ولا وَرَدَ علاجُهُ في كتبِ إنسِ


جميل جدا البيت ده
احيك عالبوست كله اكتر من رائع

saragebaly يقول...

فارس بلا جواد
بوست اكثر من رائع

كنت اتمنى ان تجد له دوائا
لكن هذا هو حال الدنيا ،، ليس لامراض القلوب دواء

تحياتي وتقديري لك ولقلمك المبدع

سارة

enjy يقول...

معقول انا من اوائل الناس اللى علقوا؟؟؟؟؟؟؟
انت شعرك حلو لدرجة انى لما باقراه بقول سبحان الله الذى يهب مثل هذه المواهب للناس .............. بجد شعرك حلو جدا

rara يقول...

الله عليك
قصيدة فى قمة الروعة بجد

Cold air يقول...

السلام عليكم و يا صباح الشعر

بقرائتي للعنوان افتكرتك هتتقمص دور طبيب القلوب و تسيبك من النسا و الولادة لكني بعد ما قرأت القصيدة لقيتك زبون عادي زي ملايين الزباين في عيادة طبيب القلوب
سلامة قلبك يا دوك و حقيقي الصورة تحفة

^_^ هه ^_^ هه ^_^

أما بالنسبة للقصيدة فكالعادة مبدع ماشاء الله و متمكن و إسلوبك في رفع الصور الجمالية رائع د أنا غلبت رابيد شير
دمت و دام لنا إبداعك
تحياتي و إحترامي

الفارس الملثم يقول...

شكل جديد ورائع كالمعتاد لصورك الشعريه يا فارس

يا طبيبَ القلبِ صرتُ مريضاً
بِحُبِها وزادني العشـــقُ سَقم

عشِقتُها حتي ثَمِلتُ مِن الهوي
وجبالُ الحبِ صَعِدتُها حتي القِمم

والكبرياءُ بات مطعوناً بغُرورِها
شبَّ الصراعُ بالفؤادِ واحتدم

والجرحُ أعلنَ العصيانَ كأنهُ
أقسَم علي روحي بألا يلتَئِم

صور وتصويرات جميله اوي

دمت مبدعا ودامت موهبتك المتميزه

شهد الكلمات يقول...

والكبرياءُ بات مطعوناً بغُرورِها
شبَّ الصراعُ بالفؤادِ واحتدم

والجرحُ أعلنَ العصيانَ كأنهُ
أقسَم علي روحي بألا يلتَئِم

هاقولك اية سيناريو الشفايف اللي وصلت لودني كل مرة

طبعا تحفة و جميلة جدا الفكرة حلوةو فيها تخصص و توحد مع مهنتك ;)
و المعاني راقية و قوية جدا

مش لاقية كلام اقوله
تسلم ايدك

تحياتي

احلام اليقظة يقول...

وجبالُ الحبِ صَعِدتُها حتي القِمم

الشطر دة عاجبنى جدا جدا
القصيدة كلها حالة عميقة اوى

ما احتلمتْ مِني أشواقاً لكن بها
ضاقتْ كما يضيقُ بجنينِ الرحم

اول ما قرأت البيت دة
حسيت انة تقيل او غريب لكن مع اعادة قرائتة لاقيتة ممتاز جدا
ـــــــــــــــــــــ
بين الحياةِ بالخضوعِ أو العدم؟
كلاهما موت
..........
والجرحُ أعلنَ العصيانَ كأنهُ
أقسَم علي روحي بألا يلتَئِم

دوما تكون تلك طبيعة جروح الحب
ولو شفيت تترك ندوب عميقة لا ينفع معها الطب التجميلى
...........
لو كان يُجدي في الغرامِ طبٌ
لكنتُ أولَ مَن داويتُ نفسي

جيت لك يا عبد المعين
ههههه
شكرا على الحروف البلورية التى تهديها لنفوسنا
دام قلمك

شهرزاد يقول...

حوار جميل يا فارس

مابينَ حُبّي وأشتياقي ولوعَتي
وكرامَتي التي سَحَقتها بالقدم

أحلاهُما مرٌ فكيفَ الأختيار
بين الحياةِ بالخضوعِ أو العدم؟
........

كيف الحياة بلا حب
وكانك تقف بين نارين

نار البعد والفراق
ونار كبريائك المجروحة

أنه ذلك الضعف الذي يشل قدرتك على التفكير
فنبقى في ذلك البعد
كالغصن الأخضر التي يذبل يوما بعد يوم
ولا تعود إليه النضارة
إلا بمياه الحب ولقاء الحبيب

هكذا نبقى بدون الحب
وردا بلا رائحة
وغصنا بلا خضرة
وقلبا قاسيا جافا

فارس لقد أبدعت في وصف عذاب الحب
أقترح عليك ان تنشر كتاباتك
واعتقد بانك ستصبح يوما ما شاعرا كبيرا
فانت شخص متفائل ايجابي وموهوب

أتمنى لك كل النجاح

تحياتي لك

كاميليا يقول...

والجرحُ أعلنَ العصيانَ كأنهُ
أقسَم علي روحي بألا يلتَئِم
......

قلبى جاء عند الجزء ده وعلق




....

لو كان يُجدي في الغرامِ طبٌ
لكنتُ أولَ مَن داويتُ نفسي
....

صحيح .. لا يجدى فى الغرام طب
لأن الداء هو ذاته الدواء


فارس
أضم صوتى لكل من طالبك بنشر أشعارك فى كتاب
ونعتبر أنفسنا محظوظون .. لأننا أصدقاء الشاعر

دام عليك إبداعك

تحياتى واحترامى

نونو يقول...

لو كان يُجدي في الغرامِ طبٌ


لكنتُ أولَ مَن داويتُ نفسي
احلى جزء تحفة كالعادة
جامد اوى يافارس بجد
بس البوست اللى فات كان احلى 0000000000بردو مميز كالعادة
دومت مبدعا
نونو

فارس بلا جواد يقول...

فارس بلا جواد
منور يا فارس .. وحظي الحلو انك اول تعليق طبعا
متشكر علي كلامك الجميل
بالتوفيق دايما

فارس بلا جواد يقول...

blue nile
تعليقاتك هي اللي جميلة كالعادة
.......
البيت ده رائع(دخل دماغي عشان النسا)
هههههههههههههه
لو تؤمري ممكن اكتبلك قصيدة في النسا واسميها (مشيمة الحب)
ورأيك في الأبيات رائع ودايما بتختاري الأبيات المميزة في كل قصيدة
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

سارة جبالي
شكرا علي مرورك الكريم
بالتأكيد الحب في بعض الأحيان يكون مثل المرض ويحتاج علاج .. وأعتبره أخطر الأمراض النفسية التي مازال الطب النفسي عاجز أمامها
تحياتي لرقة كلامك

فارس بلا جواد يقول...

enjy
ايه الكلام الجامد ده .. أنا كده ممكن وشي يحمر في أي لحظة
بجد متشكر علي كلامك الجميل وأي تقدم في الشعر بتاعي ده راجع لتشجيعكم
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

rara
متشكر علي تعليقك الرقيق .. ويارب كل اللي جاي يعجبك
ومنتظر مشاركتك دايما

فارس بلا جواد يقول...

cold air
وعليكم السلام
منورني بجد .. ومتشكر علي متابعتك
وأكيد قدام الحب مافيش دكتور ولا مريض وباب النجار بيكون مخلع
متشكر جدا علي رايك في الشعر وسعيد جدا بالتواصل معاك

فارس بلا جواد يقول...

الفارس الملثم
متشكر يا محمد علي كلامك ده .. وأكيد لما تيجي الاشادة من شخص موهوب زيك بتكون وسام علي صدري
انا كمان من المعجبين بقلمك وكتاباتك
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

شهد الكلمات
بصراحة كل مرة تعليقك بيزودني حماس .. ومتشكر علي تشجيعك ويارب دايما كل شعر اكتبه ينال اعجابك

فارس بلا جواد يقول...

أحلام اليقظة

وجبالُ الحبِ صَعِدتُها حتي القِمم
الشطر دة عاجبنى جدا جدا

أختياراتك تؤكد ذوقك الفني العالي
............
اول ما قرأت البيت دة
حسيت انة تقيل او غريب لكن مع اعادة قرائتة لاقيتة ممتاز جدا

باتفق معاكي وده بيحصل معايا كتير لما باقرأ أي شعر دائما القراءة الثانية والثالة نكتشف بها أشياء لم نستشعرها في القراءة الأولي
.............
جيت لك يا عبد المعين
ههههه

بالظبط ههههههههههه
هو ده المثل اللي جه في دماغي وانا باكتب اخر بيت
.....
متشكر علي تعليقاتك الشيقة دوما والحمد لله ان كل الملاحظات المرة دي ايجابية .. بس بردة باكون سعيد باي نقد تقوليه
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

شهرزاد
المدونة تزداد نور بقدومك
اخترتي البيتين اللي بيعبروا عن الحيرة والصراع في القصيدة
أتفق معاكي بانها نار تحرقنا بين الحب والشوق وبين جرح الكبرياء والكرامة
..........
(فارس لقد أبدعت في وصف عذاب الحب
أقترح عليك ان تنشر كتاباتك
واعتقد بانك ستصبح يوما ما شاعرا كبيرا
فانت شخص متفائل ايجابي وموهوب)

مش عارف أقول ايه بعد كلامك الجميل ده .. بس انا شايف ان لسه بدري بجد .. ده مش تواضع ولا حاجه بس انا لسه في مرحلة التأثر بشعراء أخرين ممكن أكون وصلت فيها لمرحلة متقدمة .. لكن لسه ماخلقتش لنفسي شخصية شعرية مستقلة لكن باحاول
وشكرا مرة تاني علي كلامك اللي في منتهي الروعة
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

كاميليا
بالتأكيد أنا المحظوظ لو كنت صديق لكم .. وكل شخص يزور مدونتي ويري فيها شيئ يستحق التشجيع فأنا أشكره جدا و أتشرف بوجوده هنا
وبالتأكيد لما اي حد يقرا خواطرك الرائعة هيعرف قد ايه انا سعيد برأيك ده وباعتبره شهادة كبيرة بالنسبالي
ولما احس فعلا أن انا وصلت لمرحلة استحق فيها ان انشر كتاباتي أكيد هاحاول .. بس انا شايف ان الموضوع محتاج شوية وقت وممارسة
متشكر جدا علي كلامك اللي زودني ثقة وحماس
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

نونو
منورة المدونة .. ومتشكر علي رأيك الجميل
وأكيد البوست اللي فات هيعجبك أكتر عشان قريتيه 4 مرات
هههههههههههههه
مستني تعليقاتك الحلوة دايما
تحياتي

vanilla يقول...

تاني زيارة بس مش آخر ان شاء الله ..
الاسلوب جميل ..مبين ان صاحبة حد قارىء جيد للشعر ..حد قاري كتير ..
حلو ان شخصيتك باينة فى القصيدة ..
يمكن الاحساس موصلنيش قوي ...بس القصيدة ككل عجبتني..
احييك ..فى انتظار ابداعاتك المقبلة
SaLaM

د. موني يقول...

انا مش هعمل زي باقي الاصدقاء -مع احترامي ليهم طبعا - واختار اكثر الابيات اللي عجبتني
بجد يادكتور انا لغاية ماخلصت القصيدة كنت فاكره هلاقي في الاخر
من ديوان فلان او قصيدة منقولة عن فلانة
انت حساس اوي بس انا عندي سؤال: ايه العلاقة الازلية دي بين مهنة الطب والفنون بصفة عامة؟؟؟
معظم المبدعين تلاقيهم دكاترة ( او بعد الشر عليك)كانوا دكاترة وبقو ممثلين او مطربين او فنانين تشكيلين او او
بجد حاجة غريبة!!
لكن فعلا انا معجبه باحساسك اللي قدرت توصلهولنا صح وكمان -زي مادرسنا زماااااااااااان- فيه وحدة عضوية جميلة المضمون واحد والوزن كمان رائع
طولت عليك بس معلش بقي انت السبب
د.موني

purplewaves يقول...

السلام عليكم

دي أول زيارة ليا، مدونة جميلة وقصيدة مميزة وأكثر ما أعجبني فيها

والجرحُ أعلنَ العصيانَ كأنهُ
أقسَم علي روحي بألا يلتَئِم

أتمنى لك التوفيق

تحياتي

قلب مصرى يقول...

أولاً أعتذر عن التأخير فى زيارة مدونتك هذه المرة لكن يشفع لى إنشغالى فى العمل الأيام الماضية.
ثانياً: كعهدى بك دائماًُ أحسنت فى قصيدتك الأخيرة وبشدة هذه المرة فأرى أن هذه القصيدة هى أفضل ما كتبت حتى الآن فى الشعر خاصة من ناحية الأوزان والصورة الشعرية.

sendrlla يقول...


طبيب القلوب
تحياتى لكلماتك وقافيتك
وفكرتك
ولكن سوف اصيب بالعجز والاحباط لكونك ستفشل فى ايجاد العلاج او الدواء
تحياتى
........................
سندريلا

Angel يقول...

مساء الورد فارس ..

تعايشت معك نبض كلماتك واحساسك

رائع هو فيضك واكثر

يا لعذوبة الكلام هنا

رغم ما به من الم

كلمات تسترق الأنظار

شكرا لبوحك الجميل

Angel Love

dina seliman يقول...

اول زياره لى هنا
وجدت بركان متفجر من حلو الكلام
دمت مبدعا

أسير حبيبتي يقول...

السلام عليكم

احسنت يا صديقي ، اختيارك للفكرة نفسها موفق جدا
الفكرة اعجبتني و اعجبني تناولك لها
و للحق اقول بعض ملاحظات بسيطه
" جائَني " هي جاءني ( الهمزة على السطر )
" صَعِدتُها " هي " صَعَدتُها " ( لأنها من فعل صَعَدَ )

دام قلمك مبدعا
عدنان

فارس بلا جواد يقول...

vanilla
أشكرك علي كلامك المشجع .. وزيارتك أكيد شرف ليا .. ويارب تتكرر دايما
وشكرا علي متابعتك

فارس بلا جواد يقول...

د.موني
ربنا يخليكي علي الكلام الحلو ده .. وعموما أي شعر لحد من الشعراء المشهورين أنا باحطه في جانب المدونة .. لكن كل البوستات بتكون من شعري .. واذا كنتي فعلا حسيتي بكده فأكيد ده شرف ليا وشهادة كبيرة منك
أما علاقة الطب بالفنون
بصراحة حاولت البحث كثيرا وراء هذا اللغز .. لكن أعتقد أن بعض الكبت الذي يلاقيه طالب الطب وحرمانه من ممارسة موهبته بسبب المذاكرة قد يزيد من نهمه واشتياقه لتلك الموهبة .. وأعتقد أن هذا حدث معي فأنا كنت أكتب الشعر قبل دخولي الكلية .. ثم توقفت أو كنت أكتب علي فترات متباعدة
وعندما لاح لي بعض الفراغ الأن وجدت نفسي أتفرغ للشعر و أعطيه كل وقتي و أهتمامي
هذا الي جانب حب الاطلاع والقراءة الذي يمتلكه الاطباء
لكن بصراحة لا يزال هذا الموضوع سر غريب لا أعرف سببه
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

purplewaves
أكيد المدونة تتشرف بزيارتك .. واتمني أن تتكر دوما واسمع تعليقاتك
ومتشكر علي ذوقك وكلامك الحلو
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

قلب مصري
أنت أكيد تنورني في أي وقت .. وبصراحة تعليقك لا غني عنه في أي حاجه أكتبها .. ومقدر انشغالك في الشغل وربنا يعينك
لو كنت شايف أن القصيدة دي أحسن حاجه كتبتها فهذا شيئ يسعدني .. لكن ان شاء الله القادم يكون أحلي
فأنا لدي مبدأ في الشعر وهو أن قصيدتي الأروع لم تكتب بعد .. لأني لو شعرت أنني كتبتها بالفعل فساتوقف عن الكاتبة طالما أشعر أنني لن أضيف الجديد بعدها
لكن اشادتك هذة بالتأكيد تسعدني وتشرفني
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

سندريلا الرقيقة
تشرفت بزيارتك الكريمة
وياريت كنت أقدر ألاقي علاج لجراح الحب .. أعتقد لو كان ليه دوا فعلا كان هيبقي أكتر علاج يباع في الصيدليات
وأكيد اللي هيكتشفه هيحصل علي جائزة نوبل
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

angel
شكرا لرقة كلامك .. ورأيك دائما يعطيني الثقة .. واتمني أن تحظي أعمالي باعجابك دوما
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

dina seliman
منوراني في أول زيارة ويا رب تتكرر دايما .. ومتشكر علي رأيك
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

أسير حبيبتي
أشكرك يا عدنان علي كلامك الجميل .. وأشكرك أكثر علي ملاحظاتك الجيدة .. وان شاء الله جاري تعديل الأخطاء

سارة علي يقول...

اعتدلت فى جلستى اروى للاحلام كيف صار نبض قلبى اوهام ....حائرةوسط الالام هنا استرق السمع لنبضة تائهة وهناك اجد دماء مبعثرة على شراشف وجودى الغائب عن الوعى فلما تركتنى ايها الحبيب الهو فى غابات الصمت الشاسعة واردد قسم اطباء القلوب "الحب شموع تحترق زيتها شوق ووفاء .......فتيلها ارواح تتلاقى فى كبد سماء "........
البوست هايل اوى يا فارس
تحياتى

اجندا حمرا يقول...

عزيزي فارس

اجمل حاجه في العشق انه داء و دواء في نفس الوقت
كلماتك رقيقه كعادتك دائما
تحياتي و بتوفيق دائما صديقي

تلميذة يقول...

كلمات جميلة بس تفتكر فيه حد ممكن يحب بالصورة دى وازاى لو فيه حب كده البنت تتعامل معاه بقسوه؟

نونو يقول...

عادى جيييييت اسلم واشوف لوفى جدييد
؟

دعاء مواجهات يقول...

حبيت اجى لحد عندك

واقولك انك انت الوحيد اللى حاسس بيا

بعد الرجوع فعلا زى ما قولت كدة..

وكمان علشان اقولك انت النيو لوك فعلا اكتر من رائع وعاجبنى بشكل شخصى اوى اوى اوى كمان

وكمان اسأل لو فية حد تانى مدون بنفس إسمك

ودا عرفتة من اول حد معلق

عندك صح؟؟

نورتنى كعادتك

ريمان يقول...

السلام عليكم

فارس

بجد بجد بوست جميل جدا جدا

وكلماته معبرة ومؤثرة جدا

واللى يقرأها بيعيش معاها

وبتترك اثر فى نفسه

دمت مبدعا

تحياتى

فارس بلا جواد يقول...

سارة علي
مش لاقي كلام بعد كلامك الرائع .. ده شعر مش تعليق
أشكرك جدا علي لتشجيع
ويارب كل اللي جاي يعجبك بأذن الله
ورأيك بيسعدني جدا
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

اجندا
أتفق معكي جدا ان الحب هو داء ودواء
فوقت ان يكون دواء لن يطول صاحبه أي مرض وسيشفي الحب كل اوجاعه
لكن وقت أن يكون داء فهو داء مزمن لا علاج له
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

تلميذة
أكيد في حب زي كده كتير .. وأكيد في بنات كتير بتتعامل معاه بقسوة لأنه ممكن يكون حب من طرف واحد
والحل المناسب بالنسبة للبنت هو الصراحة من البداية وعدم التلاعب بمشاعر الشخص الذي أحبها
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

نونو
تنوري في أي وقت يعجبك .. ومتشكر علي المتابعة .. وياريت دايما اسمع تعليقك علي كل الجديد

فارس بلا جواد يقول...

منوراني يا دعاء
وأكيد أنا كنت مقدر الزحمة اللي كانت عندك
ومبسوط أن الشكل الجديد عجبك بجد
وفعلا في مدونة جديدة باسم فارس بلا جواد .. ربنا يزيد ويبارك
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

ريمان
شكرا لرأيك اللي أكيد أسعدني
واذا كان الكلام أثر فيكي فده عشان أنت حساسة ومشاعرك رقيقة
تمنياتي ليكي بالتوفيق
تحياتي

نعكشة يقول...

سلامٌ عليك

أنا صراحة عجبني المضمون قوي
برغم اعتراضي علي آخر جملة
لإن الدكتور لو مرض او مرض له ابنه او حد بيحبه قوي مبيعرفش يتصرف و بيحتاج دكتور تاني
عامتاً برضو عجبني المضمون

مش عارفة ليه محستهاش علي جودة باقي اعمالك ( دة رأيي الشخصي )
من حقك تعتد به و ممكن تكبرلوا عادي يعني

البيت اللي حسيت انه مجرد كلام و السلام


مابينَ حُبّي وأشتياقي ولوعَتي


وكرامَتي التي سَحَقتها بالقدم

حاسة ان حضرتك هنا بتعيد الموضوع تاني

دة رأيي الشخصي
انا لست ناقدة
و لست اديبة
و وانا اصلا فاشلة في الكتابة

بس دة اللي حسيت بيه

دمت سالم

سلامٌ عليك

Angel يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Angel يقول...

صباح الخير يا أحلى دكتور

صباحك ورد

يارب تكون بخير ..
أنا جيت اسلم واقولك أني في انتظار جديد كتاباتك

فارس بلا جواد يقول...

نعكشة
منوراني أكيد .. ورأيك باحترمه جدا ممكن فعلا تكوني ما قدرتيش تحسي بالشعر المرة دي زي المرات اللي فاتت .. بس الموضوع بيكون أذواق .. يعني في بعض الأراء ومنهم (قلب مصري) شايف أن العمل ده أحسن حاجه كتبتها للأن
لكن أنا مش مختلف معاكي فعلا كل واحد بيحس بالكلامك بطريقة مختلفة .. المهم أني أنجح في ارضاء جميع الأذواق
........
بالنسبة لمرض الدكاترة .. أنا كنت أقصد معني مجازي .. أنه لو كان يقدر علي العلاج كان عالج نفسه
بس مين اللي قالك المعلومة الغلط ان الدكتور لما يمرض بيروح لدكتور .. يعني هو اللي بيعملوا في الناس هيتعمل فيه وعلي رأي المثل مبروم علي مبروم مايلفش
........
البيت اللي اخترتيه ممكن يكون معناه مكرر فعلا في الابيات التانية بس هو تكرار بهدف تأكيد المعني .. وفيه اختلاف في الالفاظ عن باقي الابيات
......
أخيرا بأشكرك علي النقد .. وأوعي تقولي أنك فاشلة في الكتابة .. مدونتك المنعكشة بتعجبني جدا
تحياتي

فارس بلا جواد يقول...

angel
صباح النور يا أنجل
ومتشكر علي متابعتك .. وأن شاء الله الجديد هينزل قريب
تحياتي

shaimaa samir يقول...

ايها الفارس
تمتلك لغتك..ببراعة
تكتب بقافية موزونة ذات جرس موسيقى
ايها الشاعر الطبيب
اعجبتنى كلماتك
فى صدقها وولعها
وحيرتها

لو كان يُجدي في الغرامِ طبٌ


لكنتُ أولَ مَن داويتُ نفسي


تحياتى لك...

فارس بلا جواد يقول...

shaimaa samir
أشكرك يا شيماء علي كلامك الرقيق
وشرف لي أن تنال كلماتي أعجابك
وسعيد جدا بزيارتك ومتابعتك .. وأتمني تكرارها دوما باذن الله
تحياتي

Angel يقول...

انتظرونا قريبا في
(( خمسة لقلبك ))
مع
Aaya & Angel


http://5toyourheart.blogspot.com

نعكشة يقول...

فارس بلا جواد

حقاً لولا اختلاف الاذواق لبارت السلع

ينكن مع إني بحب الحاجات البائسة
بص هقراها تاني و اجي اقولك رأيي ينكن يتغير هههههههههههههه

طيب طيب طيب

أنا علي فكرة فاهمة ماهو كان عندي كنت اديتة لنفسي يعني بس طيب خلاص
هوه انا كنت معترضة عليها

......

مين قال بقة ان الدكتور ميهعرفش

تجارب سمعت عنها
دكتور طول عمرة بيعمل العملية دية لما ابنة عملهالو ارتبك و الولد ماتف ي الاخر

لما بتشوف طبيبة ابنها سخن شوف منظرها
اعمل اية اعمل اية
حد ينجدني يا ناس
مابالك بقة لما هوه نفسة يتعب ومرض مزمن و صعب زي المرض اللي بتقول علية :D

اكيد محتاج داكتور تاني
عامتاً

اخيرا و ليس اخراً
انا فعلاً فاشلة في الكتابة دة نتيجة إن قراءاتي محدودة و قاصرة علي فلاش و سماش و ميكي و رجل المستحيل و اجاثا

غير ناس كتير ماشاء الله ماشاء الله تحس إنهم مكتبة لوحدهم :D

ربنا يزيدكوا يا رب
و يخليني دة بحب القراية
سبحان الله
مع اني بحب اقرا في المدونات
يلا خير خير

دمت سالم
سلامٌ عليك

ورود و أشواك يقول...

اخى فارس بلا جواد
بصراحة السان يعجز و الحروف تتوارى خلف مشاهد ابداعك
لا اجد كلمات تستحق ان يمدح بها حرفك
مبدع و رائع كما عودتنا


دمت بكل ود و خير اخى الغالى

أميرة الاحزان يقول...

فارس
كلماتك أكثر من رااااااااااااائعة ...

دام قلمك ...